Slide 1

FiloSoVie

Het gaat in de wereld van het kind om een andere ‘cultuur’ dan waar wij als volwassenen in leven. Die cultuur begrijpen en over die cultuur willen leren is essentieel om volwaardig contact te hebben met een kind en het kind te kunnen begrijpen. So Vie ervaart dat kinderen vragen om van jou als volwassene te leren over de wereld (leer mij een beetje van jou).

Daarnaast vraagt een kind van een volwassene een beetje over hem of haar te willen leren (dan leer ik jou een beetje over mij). Op die manier komt wederzijds begrip tot stand. Gedrag is namelijk vaak een middel voor het kind om met volwassenen in contact te zijn. Zowel negatief als positief. 

Er mag vanuit gegaan worden dat ieder kind op zoek is naar bevestiging en waardering. Vooral bij kinderen met een stoornis of een problematiek is het begrip hebben voor het ‘anders’ denken en doen van groot belang. De naam So Vie is in twee talen geschreven. De taal van de volwassenen en die van het kind. Samen betekenen deze woorden ‘zoals het leven’ of ’zo leven’. Vooral kinderen met specifieke behoeften, een stoornis of een ontwikkelingsachterstand of -problematiek hebben het nodig dat je begrijpt ‘zoals zij leven.’ Deze kinderen hebben moeite met de regels en gedragsafspraken die de omgeving van hen verwacht. Deze kinderen hebben hulp nodig bij het leren over het leven en de beste manier om te leven. De ontwikkeling staat voorop, op welke manier en met welke hulp dan ook.

Nieuws

Deze periode staat in het teken van de leeronderwerpen emoties, zintuigen en situaties.
We onderzoeken met elkaar welke situaties zorgen voor welke emoties en hoe je dat kunt zien en ervaren. Op die manier wordt de wereld steeds een beetje duidelijker.

Yvonne
Tamara is geweldig!
Onze zoon van 10, voorheen begeleid door Tamara op school, bloeit op onder haar bijzondere gaven voor kinderen, waarbij ze snel de behoeften en zwakke punten begrijpt, en met duidelijke, rechtvaardige begeleiding heeft ze hem met PDD-NOS sterker gemaakt, resulterend in meer zelfvertrouwen en betere sociale vaardigheden.
– Yvonne
Odilia
Enorm gegroeid op sociaal vlak
Onze zoon had het moeilijk op de middelbare school, vooral met sociale gedragingen. Tamara, zijn docent, bood professionele hulp aan en heeft hem geholpen om beter om te gaan met zijn omgeving en zijn gedrag te beheersen.
We waarderen Tamara’s toewijding en professionaliteit, vooral haar benadering die uitgaat van het kind zelf en niet van vooroordelen.
– Odilia
Caroline
Hartverwarmend enthousiasme
Mijn 11-jarige pleegdochter gaat al een paar jaar naar Tamara voor sociaal-emotionele ondersteuning. In korte tijd zagen we een positieve verandering: een ontspannen contact met anderen, groeiende behoefte om zich te uiten, en Tamara’s hartverwarmende enthousiasme leiden tot een transformatie van een teruggetrokken naar een spontanere meid die de leuke kanten van het leven ontdekt.
– Caroline
Wendy
Tamara, top!
Mijn zonen William en Lucas zijn al enkele jaren in begeleiding bij Tamara, zowel individueel als in groepsverband. Beiden hebben een vorm van autisme (PDD-NOS en Asperger), met Lucas ook nog ADHD. Haar professionele begeleiding heeft de broers, die voorheen moeilijk met elkaar overweg konden, nu beter laten samenwerken en communiceren. Tamara’s inzet is fantastisch!
– Wendy
Amaya
Een droom die realiteit werd
Onze dochter zit nu al 3 jaar bij Tamara. Het verschil is enorm. Tamara werkt in “real time” met de moeilijkheden / mogelijkheden van de kinderen. Dit betekent dat hetgeen de kinderen kunnen bereiken geen grens heeft. Het einddoel dat we hebben, is dat onze dochter kan genieten van wie zij is, vertrouwen in zichzelf heeft en de wereld om haar heen beter kan begrijpen en accepteren. Ja, ik weet dat dit een droom is voor elke ouder, maar met Tamara voel ik dat de droom geen droom meer is, maar een realiteit zal zijn.
– Amaya
Judith
Van “alles mislukt” naar “alles lukt”
Onze zoon Stijn, 11 jaar, met ontwikkelingsachterstand, ADHD en autisme, wordt fantastisch begeleid door Tamara. Als zijn voormalige juf hadden wij al kennis mogen maken met haar gave voor kinderen. Ze benut zijn uitdagingen als kansen en heeft in korte tijd indrukwekkende vooruitgang geboekt. Haar aanpak geeft ons hoop voor Stijns toekomst, waarin zijn gevoel van falen ongetwijfeld zal veranderen in “Alles is gelukt aan mij!”
– Judith
previous arrow
next arrow