We waarderen Tamara’s toewijding en professionaliteit, vooral haar benadering die uitgaat van het kind zelf en niet van vooroordelen.
De gezamenlijke activiteiten in en buitenshuis geven de kinderen de mogelijkheid om in verschillende situaties met gedrag en vaardigheden te oefenen om zelfredzaamheid en zelfstandigheid te bevorderen, maar ook te kunnen behouden. De kinderen die bij So Vie begeleid worden, zijn kinderen die het moeilijk vinden om zichzelf in alledaagse situaties staande te houden. Vooral drukke, onvoorspelbare en onoverzichtelijke situaties geven extra stress en leveren vaak paniek, woede en soms zelfs angst op. Het op een veilige manier aan kunnen gaan en onderhouden van contact en het samen kunnen inschatten van de omgang met anderen zorgt voor steeds wat meer mogelijkheden en zekerheid.
De situaties die in de praktijk worden opgezocht en/of gecreëerd, worden begeleid aangegaan en de kinderen worden in de alledaagse situaties ondersteund waar nodig. Hierdoor wordt succes ervaren en worden situaties geleidelijk zelfstandiger aangedurfd. Omdat de kinderen met elkaar oefenen, werken ze samen in voor hen moeilijke situaties. Samen ben je sterker en kun je elkaar ondersteunen. Omdat de meeste kinderen die bij So Vie komen in een sociaal isolement zijn geraakt, betekenen de activiteiten samen ook het kunnen beleven van vriendschappen en het ergens bij kunnen horen. Geloven in jezelf, vertrouwen opbouwen en het ervaren van waardering wordt op deze manier gerealiseerd. De kracht vanuit jezelf met als ondersteuning de kracht van je groep, een sterkere combinatie bestaat er volgens ons niet.
Deze periode staat in het teken van de leeronderwerpen emoties, zintuigen en situaties.
We onderzoeken met elkaar welke situaties zorgen voor welke emoties en hoe je dat kunt zien en ervaren. Op die manier wordt de wereld steeds een beetje duidelijker.